2,5-letni kurs wprowadzający
Psychoterapia dzieci, młodzieży i rodzin – podejście systemowe
styczeń 2025 – maj 2027 / Kraków
Informacje na temat kursu
- szkolenie podyplomowe
- kurs posiada atestację Zarządów Sekcji Naukowej Psychoterapii i Sekcji Naukowej Terapii Rodzin Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego jako kurs wprowadzający
- kurs składa się z 25 warsztatów, w sumie 325 godzin dydaktycznych
- kierownictwo kursu: mgr Małgorzata Wolska, mgr Ryszard Izdebski
Organizator
- Krakowska Fundacja Rozwoju Psychoterapii im. Profesor Marii Orwid z siedzibą w Krakowie przy ul. Spokojnej 8/8
Kontakt w sprawie kursu
- Małgorzata Wolska: e-mail: malgo.wolska@gmail.com, tel.505608204
Informacje o rekrutacji
- start rekrutacji: 30 maja, 2024
- koniec rekrutacji: 30 listopada, 2024
- ilość miejsc: 24 (decyduje kolejność zgłoszeń)
Sprawdź wymagania i jak wygląda proces rekrutacyjny przejdź do sekcji
Jeżeli spełniasz wszystkie warunki, wypełnij formularz aplikacyjny
Informacje o kursie
W dniu 28 stycznia 2021 r. szkolenie uzyskało atestację Zarządów Sekcji Naukowej Psychoterapii i Sekcji Naukowej Terapii Rodzin Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego jako kurs wprowadzający, czyli proponowany „dla osób, planujących szkolenie psychoterapeutyczne, pracujących w obszarze zbliżonym do psychoterapii lub będących w trakcie szkolenia do uzyskania certyfikatu psychoterapeuty bądź posiadających certyfikat. Kurs wprowadzający dotyczy podstaw psychoterapii lub podstaw węższego zakresu w obszarze psychoterapii tj. leczenia specyficznych zaburzeń, technik terapeutycznych lub wybranych zagadnień” (http://sekcjanaukowapsychoterapii.org/szkolenia-dodatkowe/).
Miejsce kursu
Zajęcia odbywają się w siedzibie Fundacji w Krakowie przy ul. Spokojnej 8/6 oraz w Hotelu „Batory” przy ul. Sołtyka (szczegółowe informacje dotyczące miejsca przeprowadzenia kolejnych warsztatów znajdują się w programie kursu)
Warunki zaliczenia kursu
- Obecności na zajęciach (dopuszczalna ilość nieobecności nie wpływających na ilość godzin szkolenia wypisanych na zaświadczeniu końcowym – dwie nieobecności poza warsztatami przeznaczonymi na pracę z własnym genogramem; jeśli byłoby więcej nieobecności trzeba je odrobić na zajęciach z innym kursem, a jeżeli to jest niemożliwe, to taka osoba otrzyma zaświadczenie końcowe z wypisaną odpowiednio mniejszą ilością godzin szkolenia)
Uwaga: zajęć genogramowych nie da się odrobić; jeśli ktoś nie będzie mógł uczestniczyć w całości tych zajęć, będzie miał zaliczone tyle godzin, ile faktycznie uczestniczył;
- Opłata za całość kursu (za 25 warsztatów) niezależnie od tego, czy dana osoba była na wszystkich zajęciach, czy też nie.
- Praca pisemna – opis przypadku.
Po XX warsztacie każdy z uczestników przygotuje pisemnie opracowanie przypadku według wzoru (2-3 strony znormalizowanego maszynopisu). Do opracowania można wybrać pierwszorazową konsultację z dzieckiem, nastolatkiem, całą rodziną lub kilkoma osobami z rodziny, która odbyła się w miejscu pracy uczestnika szkolenia. Nie musi to być opis przebiegu terapii! W prezentacji ważne jest pokazanie rozumienia opisanych problemów osoby/rodziny w świetle podejścia systemowego ogólnie lub w świetle wybranej koncepcji, omawianej w czasie szkolenia
Program
- kurs składa się z 25 warsztatów, w sumie 325 godzin dydatktycznych
- szkolenie odbywa się w trybie weekendowym, w skali rocznej jest to 10 weekendów, zajęcia w soboty 10:00 – 18:00 (1 godzina przerwy obiadowej) i w niedziele 9:00-13:00
- poniżej znajduje się program kursu rozpisany na poszczególne warsztaty
- po rozwinięciu panelu z datą znajduje się dokładny opis warsztatu: wykładowcy, zagadnienia
2025
Wanda Szaszkiewicz
Integracja uczestników szkolenia.
Kierunki psychoterapii w perspektywie historycznej.
Rozumienie zaburzeń psychicznych w różnych podejściach psychoterapeutycznych.
Podstawowe terminy z zakresu psychoterapii: relacja terapeutyczna, kontrakt terapeutyczny, przymierze terapeutyczne, przeniesienie, przeciwprzeniesienie, opór.
Etapy psychoterapii.
Czynniki leczące w psychoterapii.
mgr Ryszard Izdebski
Zasady nawiązywania relacji terapeutycznej, budowanie kontaktu terapeutycznego z dzieckiem, nastolatkiem i rodziną – przykłady kliniczne i ćwiczenia.
Motywowanie dziecka, nastolatka i rodziny do podjęcia terapii – przykłady kliniczne i ćwiczenia.
Ustalanie celu terapii i zawieranie kontraktu terapeutycznego – przykłady kliniczne i ćwiczenia.
mgr Małgorzata Wolska
Wprowadzenie do systemowej terapii rodzin: rozwój terapii rodzin, podstawowe pojęcia, terminy, szkoły terapeutyczne, przedstawiciele szkół; cykl życia rodzinnego.
Podejście transgeneracyjne – koncepcja Bowena, koncepcja ukrytych lojalności Boszormenyi-Nagy’a, koncepcja nieukończonej żałoby Paula. Ilustarcja kliniczna: problem parentyfikacji i triangulacji; problem nieukończonej żałoby.
Zasady konstruowania genogramu i wykorzystania go w pracy klinicznej.
mgr Roma Ulasińska
Podejście strukturalne – szkoła Minuchina. Rozumienie rodziny w ujęciu strukturalnym.
Granice systemu rodzinnego i podsystemów; konsekwencje zakłócenia granic. Zakłócenia w pełnieniu ról i wypełnianiu funkcji z nimi związanych. Ilustracja kliniczna – rodzina z zaburzoną strukturą.
Pierwszy wywiad rodzinny.
mgr Konrad Markiewicz
Podejście komunikacyjne – szkoła z Palo Alto: założenia, techniki pracy z rodziną z zaburzoną komunikacją. Podwójne wiązanie i inne zaburzenia komunikacji i ich konsekwencje dla funkcjonowania rodziny. Ilustracja kliniczna.
mgr Roma Ulasińska
Podejście strategiczne – model Haley’a i Madanes, szkoła Ericksona, szkoła mediolańska: techniki pracy z rodziną – stawianie hipotez, pozytywna konotacja, techniki paradoksu. Ilustracja kliniczna.
Pytania cyrkularne. Zjawisko neutralności.
mgr Wanda Szaszkiewicz
Kryzys adolescencji. Koncepcja delegacji rodzinnych Stierlina. Charakterystyka rodzin wiążących i odrzucających. Wiązanie na poziomie id, ego i superego. Ilustracja kliniczna.
mgr Katarzyna Ślęzak
Teoria przywiązania; style przywiązania. Zaburzenia więzi u dzieci. Ilustracja kliniczna.
Terapia dziecka po doświadczeniu traumy oraz praca z rodziną – uwrażliwienie rodziców na doświadczenia i przeżycia dziecka.
mgr Konrad Markiewicz
Konstrukcjonizm w terapii rodzin – główne założenia, przedstawiciele, metody pracy.
Team reflektujący Andersena.
Terapia narracyjna – założenia i techniki pracy
Mentalizacja. Ilustracja kliniczna.
mgr Katarzyna Ślęzak
Specyfika terapii rodziny wieloproblemowej w domu pacjenta. Praca z dzieckiem i rodziną. Połączenie różnych form pomocy: psychoterapii, wsparcia, interwencji kryzysowej.
Ilustracje kliniczne.
2026
mgr Ewa Domagalska i mgr Konrad Markiewicz
Genogramy – praca własna w dwóch podgrupach
mgr Ewa Domagalska i mgr Konrad Markiewicz
Genogramy – praca własna w dwóch podgrupach
mgr Ewa Domagalska i mgr Konrad Markiewicz
Genogramy – praca własna w dwóch podgrupach
mgr Ewa Domagalska i mgr Konrad Markiewicz
Genogramy – praca własna w dwóch podgrupach
mgr Małgorzata Wolska
Kryzys małżeński. Koncepcja koluzji małżeńskiej Willi’ego. Ilustracja kliniczna.
Terapia pary w podejściu zintegrowanym – techniki pracy.
Praca z małżeństwem rozwodzącym się. Dzieci w sytuacji rozwodu rodziców.
Problemy etyczne w terapii par.
mgr Katarzyna Ślęzak
Przymierze terapeutyczne z dzieckiem, nastolatkiem i rodziną. Budowanie przymierza w pracy indywidualnej z dzieckiem i nastolatkiem oraz w pracy z rodziną – z członkami rodziny. Ilustracja kliniczna. Czynniki wspomagające przymierze i zakłócające je.
dr Krzysztof Szwajca
Zaburzenia rozwojowe u dzieci – zespół Aspergera, autyzm.
ADHD. FASD. Praca terapeutyczna z dzieckiem i rodziną.
Ilustracje kliniczne.
mgr Katarzyna Ślęzak
Zaburzenia eksternalizacyjne u dzieci i młodzieży (zaburzenia hiperkinetyczne i zaburzenia zachowania).
Praca z rodziną z przemocą. Ilustracja kliniczna.
mgr Ryszard Izdebski
Superwizja
mgr Roma Ulasińska
Praca terapeutyczna z rodziną z adoptowanym dzieckiem. Problem więzi w rodzinach adopcyjnych. Ilustracja kliniczna.
mgr Małgorzata Wolska
Zaburzenia odżywiania – anoreksja i bulimia psychiczna. Praca indywidualna i praca z rodziną. Zjawiska utrudniające i wspomagające współpracę terapeutyczną. Ilustracje kliniczne.
Zalecana literatura
Allen, J.G. Fonagy, P., Bateman, A.W. (2014). Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Barbaro, de B. (red.). (1994). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Collegium Medicum UJ.
Bowlby, J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Briggs, S. (2017). Praca z nastolatkami i młodymi dorosłymi. Współczesne podejście psychodynamiczne. Warszawa: Oficyna Ingenium.
Carr, A. (2008). Depresja i próby samobójcze wśród młodzieży. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Chrząstowski, Sz., Barbaro, de B. (2011). Postmodernistyczne inspiracje w psychoterapii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Crane, D.R. (2004). Podstawy terapii małżeństw. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Czabała, J.C. (1997). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Feldman, L. (2001). Łączenie terapii indywidualnej z rodzinną. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Goldenberg, H., Goldenberg I. (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Gray, D.D. (2004). Adopcja i przywiązanie. Praktyczny poradnik dla rodziców. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Herman, J.L. (1998). Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Józefik, B. (red.). (1999). Anoreksja i bulimia psychiczna. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kendall, P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Laufer, M., Laufer, M.E. (2013). Okres dojrzewania i załamanie rozwoju. Perspektywa psychoanalityczna. Warszawa: Oficyna Ingenium.
McGoldrick, M., Gerson, R., Schellenberger, S. (2007). Rozpoznanie i interwencja. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Morgan, A. (2011). Terapia narracyjna. Wprowadzenie. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.
Namysłowska, I. (1997). Terapia rodzin. Warszawa: Springer PWN.
Namysłowska, I. (red.). (2004): Psychiatria dzieci i młodzieży. PZWL.
Orwid, M. (2009). Trauma. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Orwid, M., Pietruszewski, K. (1993). Psychiatria dzieci i młodzieży. Kraków: Collegium Medicum UJ.
Orwid, M. (red.). (1981). Zaburzenia psychiczne u młodzieży. Warszawa: PZWL.
Simon, F.B., Stierlin, H. (1998). Słownik terapii rodzin. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Stierlin, H., Rucker-Embden, I., Wetzel, N., Wirsching, M. (1999). Pierwszy wywiad z rodziną. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Taylor, C. (2017). Zaburzenia przywiązania u dzieci i młodzieży. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Zespół szkolący
Szkolenie jest prowadzone przez specjalistów w zakresie psychologii klinicznej oraz psychoterapii dzieci, młodzieży i rodzin. Wszystkie osoby prowadzące zajęcia posiadają certyfikat psychoterapeuty Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, a większość z nich również certyfikat superwizora Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Poniżej znajdą Państwo listę wykładowców:
- mgr Małgorzata Wolska - specjalista psycholog kliniczny, psychoterapeuta i superwizor Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, psychoterapeuta European Association for Psychotherapy
- mgr Ryszard Izdebski - pedagog, specjalista psycholog kliniczny, psychoterapeuta, terapeuta rodzin i superwizor psychoterapii Sekcji Naukowej Psychoterapii i Terapii Rodzin Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego
- mgr Ewa Domagalska-Kurdziel - pedagog, certyfikowany psychoterapeuta i superwizor psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, posiada Certyfikat Specjalisty Terapii Środowiskowej PTP
- dr hab., prof. UJ Grzegorz Iniewicz - specjalista psycholog kliniczny, psychoterapeuta, superwizor, certyfikowany psychoterapeuta Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz European Association for Psychotherapy, superwizor Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, profesor nadzwyczajny w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
- mgr Konrad Markiewicz - pedagog, psychoterapeuta, ukończył również studia podyplomowe z zakresu Poradnictwa i Pomocy Psychologicznej w Instytucie Psychologii UJ
- mgr Wanda Szaszkiewicz - emerytowana psycholog kliniczna z długoletnim stażem pracy jako psychoterapeutka i terapeutka rodzinna
- dr n. med. Krzysztof Szwajca - specjalista psychiatra, psychoterapeuta, superwizor psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, specjalista terapii środowiskowej
- mgr Katarzyna Ślęzak - psycholog, certyfikowany psychoterapeuta i superwizor aplikant Sekcji Naukowej Psychoterapii i Terapii Rodzin Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, certyfikowany terapeuta i specjalista terapii środowiskowej Sekcji Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji PTP
- mgr Roma Ulasińska - specjalistka psycholog kliniczny, psychoterapeutka i superwizorka, posiada certyfikat psychoterapeuty i superwizora Sekcji Naukowej Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz European Association for Psychotherapy
Rekrutacja i opłaty
Wymagania
- szkolenie przeznaczone jest dla osób pracujących lub zamierzających pracować terapeutycznie z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, osoby te powinny posiadać wyższe wykształcenie psychologiczne, pedagogiczne, inne humanistyczne, medyczne
Etapy rekrutacji
- wypełnienie i przesłanie ankiety zgłoszeniowej
- Po otrzymaniu informacji o przyjęciu na szkolenie wysłanie potwierdzenia udziału
- Wpłacenie pierwszej raty w wyznaczonym terminie
Przy przyjęciu na szkolenie bierzemy pod uwagę kolejność zgłoszeń. Osoby zainteresowane szkoleniem prosimy o dokładne wypełnienie i wysłanie formularza zgłoszeniowego, który można znaleźć poniżej.
Cena kursu
- całkowity koszt kursu: 10 500,00 zł
- • 420,00 zł brutto za jeden warsztat weekendowy x 25 warsztatów = 10500,00 zł brutto (cena zawiera 23% podatku VAT)
Opłaty
- Płatne w 12 ratach po 875,00 zł w ustalonych przez organizatorów terminach
- I rata: płatna do 10 grudnia 2024 r.
- Kolejne raty do 10. dnia lutego, kwietnia, czerwca, października i grudnia w kolejnych latach trwania kursu
Dane do przelewu
- opłaty należy wpłacać przelewem na konto Fundacji: 78 1600 1039 0002 0033 3689 7001