Kierownik szkolenia: mgr Cezary Barański
Dialog Motywujący – informacje o metodzie
Dialog Motywujący należy do jednej z najlepiej przebadanych metod pracy psychologicznej służących zmianie ryzykownych zachowań. Doczekał się ponad 2 tysięcy publikacji, kilkuset randomizowanych badań, a jego współtwórca William Miller należy do jednego z najczęściej cytowanych autorów z obszaru nauk społecznych. Jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się metod pracy pomocowej nad motywacją, znajduje adaptacje do pracy z problemami uzależnień, zaburzeniami psychiatrycznymi, w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej, w pracy z oporem. Wiele badań wskazuje na obniżone ryzyko wypalenia zawodowego wśród specjalistów pracujących tą metodą. W Polsce DM funkcjonuje od prawie 15 lat. Doczekał się kilku rodzimych książek i publikacji. Szkolenie stanowi pierwszą w Polsce adaptację wykorzystania Dialogu Motywującego do pracy z trudnościami z motywacja w problemach indywidualnych oraz do pracy z parami, rodzinami i grupami.
Założenia Dialogu Motywującego opierają się na:
Szkoła prowadzona jest przez Akademię Terapii Motywującej i Krakowską Fundację Rozwoju Psychoterapii im. Profesor Marii Orwid
Warsztaty adresowane są do osób działających w obszarze pracy wspierającej, pomocowej, terapeutycznej, gdzie trudnością są problemy z motywacją (m. in. pedagodzy, psycholodzy, terapeuci, lekarze, pracownicy socjalni),
Cel szkoły: pogłębienie wiedzy i budowanie umiejętności dotyczących motywacji do zmiany zachowania, radzenia sobie z problemami zdrowia psychicznego, w oparciu o wyniki najnowszych badań nad motywacją.
Metoda szkolenia bazuje głównie na treningu umiejętności i superwizji, a prowadzący to głównie osoby, które mają doświadczenia w pracy terapeutycznej i badawczej, absolwenci kursów dla trenerów metody DM prowadzonej przez jej autorów oraz stowarzyszenie MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers)
Szkolenie składa się z ośmiu weekendowych warsztatów i superwizji po 17 godzin dydaktycznych – łącznie 136 h. Zajęcia odbywają się w soboty w godzinach 9:00-14:00 i 15:00-19:00 (10 godzin) i niedziele w godzinach 9:00-15:00 (7 godzin).
Miejsce szkolenia: Szkolenie odbędzie się w Krakowie, dokładne miejsce zostanie podane później.
Osoby zainteresowane udziałem prosimy o wypełnienie ankiety zgłoszeniowej. O udziale w szkoleniu decyduje kolejność zgłoszeń i rozmowa wstępna dotycząca motywacji uczestnika. Kontakt:
Małgorzata Wolska
e-mail: malgo.wolska@gmail.com
tel.: 505608204
Cezary Barański
e-mail: cezary.baranski@gmail.com
tel.: 692709686
Szczegółowy program szkolenia
Warsztat I
21–22.10.2023
Wprowadzenie do metody
Wprowadzenie do metody będzie uwzględniać:
– najnowsze wyniki badań naukowych dotyczących metod komunikacji, dialogu i motywacji,
– założenia teoretyczne metody i genezę jej powstania,
– możliwości łączenia metody z innymi podejściami pomocowymi i terapeutycznymi,
– podstawowe założenia, narzędzia i techniki pracy.
Ćwiczenia warsztatowe będą obejmować rozwój umiejętności dotyczących:
– podstawowych technik służących wydobywaniu wewnętrznej motywacji,
– angażowania osoby do współpracy i budowania sojuszu,
– identyfikowania i przeciwdziałania blokadom komunikacyjnym,
– wyrażania empatii, budowania odzwierciedleń.
Warsztat II
18–19.11.2023
Procesy Dialogu Motywującego oraz metody i techniki pracy
Wiedza obejmująca:
– poznanie procesów Dialogu Motywującego (DM): angażowania, ukierunkowania, wywoływania, planowania,
– Transteoretyczny Model Zmiany Prochaski i Di Clemente i jego fazy: prekontemplacja, kontemplacja, przygotowanie, działanie, podtrzymanie, nawrót,
– narzędzia pracy DM (odzwierciedlenia, dowartościowania, pytania otwarte, podsumowania),
– mechanizmy ambiwalencji w deficycie motywacji,
– ustalanie mierzalnych celów konsultacji.
Ćwiczenie umiejętności dotyczące:
– rozpoznawania procesów DM,
– identyfikowania fazy zamiany,
– zaawansowanego treningu umiejętności korzystania z narzędzi DM,
– rozpoznawania i rozumienia oraz pracy z ambiwalencją,
– rozpoczęcie superwizji.
Warsztat III
2–3.12.2023
Dialog Motywujący w pracy z osobą w oporze i w interwencji kryzysowej
Tematyka:
– rozumienie oporu jako konfliktu pomiędzy dążeniem i unikaniem,
– ambiwalencja w funkcji oporu,
– język podtrzymania i język zmiany w DM,
– opór w kryzysach psychologicznych i problemach klinicznych,
– stosowanie zaawansowanych metod DM we wzmacnianiu języka zmiany i radzenia sobie z oporem.
Warsztat IV
13–14.01.2024
Zastosowanie Dialogu Motywującego w pracy z zaburzeniami psychicznymi
Tematyka:
– problemy motywacyjne w zaburzeniach lękowych,
– depresja i myśli samobójcze – ambiwalencje i przeciwstawne tendencje,
– metody i techniki pracy z uzależnieniami w DM,
– Trening umiejętności z uwzględnieniem technik i metod DM w procesie budowania zmiany,
– Superwizja przypadków.
Warsztat V
10–11.02.2024
Wprowadzenie do pracy Dialogiem Motywującym z parami i rodzinami
Tematyka:
– założenia pracy systemowej w Dialogu Motywującym,
– procesy w pracy nad zmianą zachowania rodziny,
– mechanizmy systemowe w pracy nad motywacją rodzin i par,
– metody pracy z oporem w czasie pierwszych konsultacji z rodziną i parą.
Warsztat VI
9-10.03. 2024
Zaawansowane metody pracy parami i rodzinami
Tematyka:
– Dialog Motywujący i mechanizmy sprzężenia zwrotnego wpływające na podtrzymanie
i niwelowanie problemów rodzinnych i wychowawczych,
– techniki mentalizowania rodziny i pary w Dialogu Motywującym,
– zaawansowane metody i techniki w pracy z rodzinami i parami z obniżoną motywacją.
Warsztat VII
13–14.04.2024
Wprowadzenie do pracy z grupą
Tematyka:
– możliwości adaptowania Dialogu Motywującego do pracy z grupami,
– metody i techniki pracy z grupą w duchu Dialogu Motywującego,
– role grupowe i ich identyfikacja,
– procesy rozwoju grupy,
– wprowadzenie do Interwencji Kryzysowej w pracy z grupą.
Warsztat VIII
11–12.05.2024
Zjawiska w pracy z grupą
Tematy:
– mechanizmy konfliktowe grupie,
– grupy z zachowaniami ryzykownymi,
– zaawansowane metody i techniki pracy z grupą,
– elementy socjoterapii.
Arkovitz, H. Miller, W.R., Rollnick W., Seikkula, J. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych, Kraków: WUJ.
Barański, C. (2016). Dialog motywujący w pracy z grupami osób podejmujących zachowania ryzykowne. Psychoterapia 3(178) 37-52.
Barański, C. (2016). Dialog motywujący z młodzieżą podejmującą ryzykowne zachowania seksualne. W: M. Kijak (red.): Praca socjalna. Promocja zdrowia seksualnego osób niepełnosprawnych. I-II, 184-206.
Barański, C. (2019). Dialog motywujący w pracy lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
https://www.mp.pl/poz/psychiatria/inne_zaburzenia/210000,dialog-motywujacy-w-pracy-lekarza-poz,2
Jaraczewska, J.M., Krasiejko I. (2012). Dialog Motywujący w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany w pracy socjalnej i terapii. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.
Jaraczewska, J.M. Adamczyk-Zientara, M. (2015). Dialog motywujący. Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie. Warszawa: Eneteia.
Miller W.R. (2009). Wzmacnianie motywacji do zmiany w terapii nadużywania substancji, Warszawa: Parpamedia.
Miller, W.R., Rollnick, S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Naar. S., Safren S.A. (2020). Dialog motywujący i terapia poznawczo-behawioralna, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Rosengren, D. (2021). Rozwijanie umiejętności w dialogu motywującym. Kraków: WUJ.
Westra H.A. (2016). Dialog Motywujący w terapii zaburzeń lękowych. Kraków: WUJ.
Międzynarodowe Stowarzyszenie Trenerów Dialogu Motywującego (Motivational Interviewing Network of Trainers) www.motivationalinterviewing.org
Dialog motywujący Blog http://dialogmotywujacy.info.pl/blog/page/2/
Cezary Barański
psycholog, seksuolog, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny i systemowy. Wykształcenie: Psychologia stosowana (Uniwersytet Jagielloński), Seksuologia kliniczna (Warszawski Uniwersytet Medyczny), Szkoła terapii poznawczo-behawioralnej (Uniwersytet Humanistyczno-społeczny SWPS), Ośrodek Szkoleń Systemowych (Systemowa Terapia Rodzin), Terapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży (Centrum Terapii poznawczo Behawioralnej w Warszawie). Certyfikowany Terapeuta Motywujący PTTM (nr 56), Międzynarodowy Trener Dialogu Motywującego (Motivational Interviewing Network of Trainers). Pracował między innymi w Miejskim Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie, w szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie – Ambulatorium Terapii Rodzin, na Uniwersytecie Jagiellońskim (Studencki Ośrodek Wsparcia i Adaptacji), był członkiem komisji naukowo – dydaktycznej Polskiego Towarzystwa Terapii Motywującej. Prowadzi wykłady i szkolenia dla specjalistów zajmujących się szeroko rozumianą pomocą psychologiczną, pedagogiczną, medyczną. W wolnym czasie pisze artykuły, m.in. do „Psychologii w Praktyce” i „Charakterów”.
Jolanta Celebucka
doktor nauk biologicznych, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny w trakcie certyfikacji, certyfikowany specjalista terapii uzależnień, certyfikowany terapeuta motywujący. Członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Trenerów Dialogu Motywującego. Na co dzień pracuje w
Wojewódzkiej Poradni Terapii Uzależnień i Współuzależnienia w Toruniu.
Prowadzi terapię uzależnień chemicznych i behawioralnych. Stworzyła i prowadzi Program Ograniczania Picia dla osób, które są zainteresowane podjęciem abstynencji, współtworzyła unikalną aplikację E-POP – dla osób chcących ograniczyć picie alkoholu. Ma duże doświadczenie w leczeniu patologicznego hazardu. W Toruniu tworzyła pierwszy w Polsce program grupowy leczenia osób z problemem hazardowym.
Magda Dolska-Topór
psycholożka, psychodietyczka, terapeutka poznawczo-behawioralna, certyfikowana terapeutka motywująca (Polskiego Towarzystwa Terapii Motywującej, Międzynarodowy Trener Dialogu Motywującego (Motivational Interviewing Network of Trainers). Przez wiele lat związana z Polskim Towarzystwem Terapii Motywującej. W latach 2014–2016 wiceprzewodnicząca PTTM. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z Dialogu Motywującego, między innymi dla pracowników socjalnych, specjalistów uzależnień, asystentów rodziny, dla MOPS-u, MOPR-u, poradni psychologiczno-pedagogicznych. Współorganizatorka konferencji na temat Dialogu Motywującego. Wykładowczyni w Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu (studia podyplomowe, kierunek psychodietetyka i interwencja kryzysowa). Pasjonatka wszelkich treści związanych z psychologią zaburzeń odżywiania, obszarami związanymi z uzależnieniami behawioralnymi i motywacją. Na co dzień pracuje psychoterapeutycznie, pomaga osobom zmagającym się z trudnościami związanymi z wprowadzeniem zmian prozdrowotnych zarówno w obszarze zdrowia psychicznego, jak i w zmianach w stylu życia (zmiany nawyków żywieniowych, zwiększanie aktywności fizycznej).
Agata Groszek
psycholożka, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, międzynarodowa trenerka dialogu motywującego i arteterapeutka. Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Humanistyczno-społecznym SWPS i malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od lat związana jest z Polskim Stowarzyszeniem Dialogu Motywującego (PSDM), gdzie m.in. współorganizowała konferencje dotyczące zastosowania DM w pracy różnych grup zawodowych. Dzieli swój czas między psychologię, sztukę i rodzinę.
Aleksandra Kalisz
doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa. Autorka wielu artykułów opisujących mechanizmy funkcjonowania gatunków mowy i dialogu (dyskusja, spór, kłótnia, intryga), a także poświęconych zagadnieniom z ogniskowanym wokół komunikacji i retoryki. Współredaktorka pięciu monografii dotyczących autopromocji w przestrzeni mediów, a także współorganizatorka cyklu konferencji „Partnerstwo w komunikacji” propagujących dobre praktyki komunikacyjne. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół mediolingwistyki, dyskursu prywatnego i o prywatności realizowanego za pośrednictwem gatunków mowy osadzonych w rozmaitych kontekstach. Na co dzień jest wykładowczynią w Uniwersytecie Śląskim, gdzie na różnych kierunkach prowadzi zajęcia poświęcone kulturze języka, teorii komunikacji, retoryce, autoprezentacji. Organizuje też warsztaty kreatywnego pisania. W ramach dydaktycznego grantu „Jeden Uniwersytet – Wiele Możliwości. Program Zintegrowany” prowadzi spotkania ze studentami zatytułowane Komunikacja. Porozumienie. Motywacja. W przeszłości kilka lat była kuratorem społecznym przy Sądzie Rejonowym w Gliwicach, sprawując nadzór nad małoletnimi. W latach 2012–2014 jako wolontariuszka związała się ze stowarzyszeniem „Ja-Ty-My Stowarzyszenie Środowisk Osób Niepełnosprawnych, ich Rodzin i Przyjaciół”.
Szkolenie prowadzone jest przez pracowników naukowych, specjalistów w zakresie psychoterapii poznawczo-behawioralnej, terapii rodzin i par, terapeutów uzależnień, terapeutów motywujących, Szkolenie odbywa się w trybie weekendowym, składa się z 8 warsztatów i superwizji.
Szkolenie przeznaczone jest głównie dla osób zajmujących się pracą pomocową: psychologów, terapeutów, lekarzy, nauczycieli, pedagogów, pracujących w innych zawodach pomocowych, jak i dla studentów w/w kierunków. Kurs przygotowuje zarazem do pracy indywidualnej, jak i z parami, rodzinami i grupami.
Osoby zainteresowane szkoleniem proszone są o wypełnienie i przesłanie ankiety zgłoszeniowej zamieszczonej poniżej w zakładce „zgłoszenie udziału”.
Koszt szkolenia za jeden warsztat weekendowy wynosi 595,00 zł brutto; całość szkolenia to 4760,00 brutto, płatne w dwóch ratach po 2380,00 zł lub jednorazowo w całości 4760,00 zł. Uczestnicy otrzymają faktury elektroniczne.
Termin wpłaty pierwszej raty lub opłaty za całość szkolenia: do 30 września 2023 r.
Termin wpłaty drugiej raty: do 30 stycznia 2024 r.
Opłaty należy dokonać przelewem na konto Fundacji: 78 1600 1039 0002 0033 3689 7001
Przy przyjęciu na szkolenie liczy się kolejność zgłoszeń i rozmowa na temat motywacji uczestnika(-czki).
Liczba miejsc jest ograniczona (18 osób).
Kurs kończy się certyfikatem ukończenia Szkoły Dialogu Motywującego, a po spełnieniu dodatkowych warunków (praca zaliczeniowa) Certyfikatem Praktyka Dialogu Motywującego lub Certyfikatem Terapeuty Motywującego (dla terapeutów). Certyfikaty powyższe honorowane są przez poradnie terapeutyczne, poradnie leczenia uzależnień, poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Po zakończeniu kursu istnieje możliwość współpracy z Akademią Terapii Motywującej.
Warunki zaliczenia szkołyObecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach). W przypadku większej ilości nieobecności będzie możliwość odrobienia lub zaliczenia ich na zajęciach z innym kursem.
Obowiązuje opłata za całość kursu niezależnie od ilości obecności uczestnika(-czki).
All rights reserved © 2020. Krakowska Fundacja Rozwoju Psychoterapii im. Profesor Marii Orwid