szkolenie podyplomowe
Szkoła Dialogu Motywującego
październik 2023 – maj 2024 / Kraków
Informacje na temat kursu
- szkolenie specjalistyczne
- kurs kończy się certyfikatem ukończenia Szkoły Dialogu Motywującego, a po spełnieniu dodatkowych warunków (praca zaliczeniowa) Certyfikatem Praktyka Dialogu Motywującego lub Certyfikatem Terapeuty Motywującego (dla terapeutów)
- kurs składa się z 8 warsztatów, w sumie 136 godzin dydaktycznych
- kierownictwo kursu: mgr Cezary Barański
Organizator
- Krakowska Fundacja Rozwoju Psychoterapii im. Profesor Marii Orwid z siedzibą w Krakowie przy ul. Studenckiej 4/1 we współpracy z Akademią Terapii Motywującej
Kontakt w sprawie kursu
- Małgorzata Wolska: e-mail: malgo.wolska@gmail.com, tel.505608204
- Cezary Barański: e-mail: cezary.baranski@gmail.com, tel.692709686
Informacje o rekrutacji
- start rekrutacji: 20 maja, 2023
- koniec rekrutacji: 30 września, 2023
- ilość miejsc: 18 (decyduje kolejność zgłoszeń)
Sprawdź wymagania i jak wygląda proces rekrutacyjny przejdź do sekcji
Jeżeli spełniasz wszystkie warunki, wypełnij formularz aplikacyjny
Informacje o kursie
Dialog Motywujący – informacje o metodzie
Dialog Motywujący należy do jednej z najlepiej przebadanych metod pracy psychologicznej służących zmianie ryzykownych zachowań. Doczekał się ponad 2 tysięcy publikacji, kilkuset randomizowanych badań, a jego współtwórca William Miller należy do jednego z najczęściej cytowanych autorów z obszaru nauk społecznych. Jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się metod pracy pomocowej nad motywacją, znajduje adaptacje do pracy z problemami uzależnień, zaburzeniami psychiatrycznymi, w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej, w pracy z oporem. Wiele badań wskazuje na obniżone ryzyko wypalenia zawodowego wśród specjalistów pracujących tą metodą. W Polsce DM funkcjonuje od prawie 15 lat. Doczekał się kilku rodzimych książek i publikacji. Szkolenie stanowi pierwszą w Polsce adaptację wykorzystania Dialogu Motywującego do pracy z trudnościami z motywacja w problemach indywidualnych oraz do pracy z parami, rodzinami i grupami.
Założenia Dialogu Motywującego opierają się na:
- pracy nad zmianą zachowania, bazując na budowaniu wewnętrznej motywacji osoby,
- wydobywaniu zasobów pacjenta/klienta,
- budowaniu zaangażowania i sojuszu w relacji,
- radzeniu sobie z oporem i brakiem gotowości do współpracy,
- czytelnej metodyce i strukturze dającej mierzalne efekty pracy,
- spójnej z założeniami pracy systemowej i poznawczo-behawioralnej.
Cel szkoły:
Pogłębienie wiedzy i budowanie umiejętności dotyczących motywacji do zmiany zachowania, radzenia sobie z problemami zdrowia psychicznego, w oparciu o wyniki najnowszych badań nad motywacją.
Metoda szkolenia bazuje głównie na treningu umiejętności i superwizji, a prowadzący to głównie osoby, które mają doświadczenia w pracy terapeutycznej i badawczej, absolwenci kursów dla trenerów metody DM prowadzonej przez jej autorów oraz stowarzyszenie MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers).
Kurs kończy się certyfikatem ukończenia Szkoły Dialogu Motywującego, a po spełnieniu dodatkowych warunków (praca zaliczeniowa) Certyfikatem Praktyka Dialogu Motywującego lub Certyfikatem Terapeuty Motywującego (dla terapeutów). Certyfikaty powyższe honorowane są przez poradnie terapeutyczne, poradnie leczenia uzależnień, poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Po zakończeniu kursu istnieje możliwość współpracy z Akademią Terapii Motywującej.
Miejsce szkolenia:
Szkolenie odbędzie się w Krakowie, dokładne miejsce zostanie podane później.
Warunki zaliczenia szkoły
- obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach) – w przypadku większej ilości nieobecności będzie możliwość odrobienia lub zaliczenia ich na zajęciach z innym kursem
- praca zaliczeniowa, jeżeli uczestnik chce otrzymać Certyfikat Praktyka Dialogu Motywującego lub Certyfikat Terapeuty Motywującego (dla terapeutów)
Program
- kurs składa się z 8 warsztatów, w sumie 136 godzin dydatktycznych
- zajęcia odbywają się w soboty w godzinach 9:00-14:00 i 15:00-19:00 (10 godzin) i w niedziele w godzinach 9:00-15:00 (7 godzin)
- poniżej znajduje się program kursu rozpisany na poszczególne warsztaty
- po rozwinięciu panelu z datą znajduje się dokładny opis warsztatu: wykładowcy, zagadnienia
Wprowadzenie do metody
Wprowadzenie do metody będzie uwzględniać:
- najnowsze wyniki badań naukowych dotyczących metod komunikacji, dialogu i motywacji,
- założenia teoretyczne metody i genezę jej powstania,
- możliwości łączenia metody z innymi podejściami pomocowymi i terapeutycznymi,
- podstawowe założenia, narzędzia i techniki pracy.
Ćwiczenia warsztatowe będą obejmować rozwój umiejętności dotyczących:
- podstawowych technik służących wydobywaniu wewnętrznej motywacji,
- angażowania osoby do współpracy i budowania sojuszu,
- identyfikowania i przeciwdziałania blokadom komunikacyjnym,
- wyrażania empatii, budowania odzwierciedleń.
Procesy Dialogu Motywującego oraz metody i techniki pracy
Wiedza obejmująca:
- poznanie procesów Dialogu Motywującego (DM): angażowania, ukierunkowania, wywoływania, planowania,
- Transteoretyczny Model Zmiany Prochaski i Di Clemente i jego fazy: prekontemplacja, kontemplacja, przygotowanie, działanie, podtrzymanie, nawrót,
- narzędzia pracy DM (odzwierciedlenia, dowartościowania, pytania otwarte, podsumowania),
- mechanizmy ambiwalencji w deficycie motywacji,
- ustalanie mierzalnych celów konsultacji.
Ćwiczenie umiejętności dotyczące:
- rozpoznawania procesów DM,
- identyfikowania fazy zamiany,
- zaawansowanego treningu umiejętności korzystania z narzędzi DM,
- rozpoznawania i rozumienia oraz pracy z ambiwalencją,
- rozpoczęcie superwizji.
Dialog Motywujący w pracy z osobą w oporze i w interwencji kryzysowej
Tematyka:
- rozumienie oporu jako konfliktu pomiędzy dążeniem i unikaniem,
- ambiwalencja w funkcji oporu,
- język podtrzymania i język zmiany w DM,
- opór w kryzysach psychologicznych i problemach klinicznych,
- stosowanie zaawansowanych metod DM we wzmacnianiu języka zmiany i radzenia sobie z oporem.
Zastosowanie Dialogu Motywującego w pracy z zaburzeniami psychicznymi
Tematyka:
- problemy motywacyjne w zaburzeniach lękowych,
- depresja i myśli samobójcze – ambiwalencje i przeciwstawne tendencje,
- metody i techniki pracy z uzależnieniami w DM,
- Trening umiejętności z uwzględnieniem technik i metod DM w procesie budowania zmiany,
- Superwizja przypadków.
Wprowadzenie do pracy Dialogiem Motywującym z parami i rodzinami
Tematyka:
- założenia pracy systemowej w Dialogu Motywującym,
- procesy w pracy nad zmianą zachowania rodziny,
- mechanizmy systemowe w pracy nad motywacją rodzin i par,
- metody pracy z oporem w czasie pierwszych konsultacji z rodziną i parą.
Zaawansowane metody pracy parami i rodzinami
Tematyka:
- Dialog Motywujący i mechanizmy sprzężenia zwrotnego wpływające na podtrzymanie i niwelowanie problemów rodzinnych i wychowawczych,
- techniki mentalizowania rodziny i pary w Dialogu Motywującym,
- zaawansowane metody i techniki w pracy z rodzinami i parami z obniżoną motywacją.
Wprowadzenie do pracy z grupą
Tematyka:
- możliwości adaptowania Dialogu Motywującego do pracy z grupami,
- metody i techniki pracy z grupą w duchu Dialogu Motywującego,
- role grupowe i ich identyfikacja,
- procesy rozwoju grupy,
- wprowadzenie do Interwencji Kryzysowej w pracy z grupą.
Zjawiska w pracy z grupą
Tematy:
- mechanizmy konfliktowe grupie,
- grupy z zachowaniami ryzykownymi,
- zaawansowane metody i techniki pracy z grupą,
- elementy socjoterapii.
Zalecana literatura
Arkovitz, H. Miller, W.R., Rollnick W., Seikkula, J. (2017). Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych, Kraków: WUJ.
Barański, C. (2016). Dialog motywujący w pracy z grupami osób podejmujących zachowania ryzykowne. Psychoterapia 3(178) 37-52.
Barański, C. (2016). Dialog motywujący z młodzieżą podejmującą ryzykowne zachowania seksualne. W: M. Kijak (red.): Praca socjalna. Promocja zdrowia seksualnego osób niepełnosprawnych. I-II, 184-206.
Barański, C. (2019). Dialog motywujący w pracy lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
https://www.mp.pl/poz/psychiatria/inne_zaburzenia/210000,dialog-motywujacy-w-pracy-lekarza-poz,2
Jaraczewska, J.M., Krasiejko I. (2012). Dialog Motywujący w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany w pracy socjalnej i terapii. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.
Jaraczewska, J.M. Adamczyk-Zientara, M. (2015). Dialog motywujący. Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie. Warszawa: Eneteia.
Miller W.R. (2009). Wzmacnianie motywacji do zmiany w terapii nadużywania substancji, Warszawa: Parpamedia.
Miller, W.R., Rollnick, S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Naar. S., Safren S.A. (2020). Dialog motywujący i terapia poznawczo-behawioralna, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Rosengren, D. (2021). Rozwijanie umiejętności w dialogu motywującym. Kraków: WUJ.
Westra H.A. (2016). Dialog Motywujący w terapii zaburzeń lękowych. Kraków: WUJ.
Międzynarodowe Stowarzyszenie Trenerów Dialogu Motywującego (Motivational Interviewing Network of Trainers) www.motivationalinterviewing.org
Dialog motywujący Blog http://dialogmotywujacy.info.pl/blog/page/2/
Zespół szkolący
Szkolenie prowadzone jest przez pracowników naukowych, specjalistów w zakresie psychoterapii poznawczo-behawioralnej, terapii rodzin i par, terapeutów uzależnień, terapeutów motywujących. Poniżej znajdą Państwo listę wykładowców:
- dr Aleksandra Kalisz - doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa
- mgr Agata Groszek - psycholożka, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, międzynarodowa trenerka dialogu motywującego i arteterapeutka
- mgr Magda Dolska-Topór - psycholożka, psychodietyczka, terapeutka poznawczo-behawioralna, certyfikowana terapeutka motywująca (Polskiego Towarzystwa Terapii Motywującej, Międzynarodowy Trener Dialogu Motywującego (Motivational Interviewing Network of Trainers)
- dr n. biol. Jolanta Celebucka - doktor nauk biologicznych, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny w trakcie certyfikacji, certyfikowany specjalista terapii uzależnień, certyfikowany terapeuta motywujący
- mgr Cezary Barański - psycholog, seksuolog, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny i systemowy
Rekrutacja i opłaty
Wymagania
- szkolenie przeznaczone jest głównie dla osób zajmujących się pracą pomocową: psychologów, terapeutów, lekarzy, nauczycieli, pedagogów, pracujących w innych zawodach pomocowych, jak i dla studentów w/w kierunków
- kurs przygotowuje zarazem do pracy indywidualnej, jak i z parami, rodzinami i grupami
Etapy rekrutacji
- wypełnienie i przesłanie ankiety zgłoszeniowej
- po wysłaniu informacji zwrotnej o zaakceptowaniu zgłoszenia następuje ustalenie terminu rozmowy kwalifikacyjnej, która odbędzie się zdalnie przy użyciu aplikacji ZOOM lub SKYPE
- przed terminem rozmowy kwalifikacyjnej przesłanie swojego cv na podany adres mailowy.
- po zakwalifikowaniu na szkolenie – wpłacenie I raty w wyznaczonym terminie.
- rozmowy kwalifikacyjne są bezpłatne
Cena kursu
- całkowity koszt kursu: 4760,00 zł
- 595,00 zł brutto za jeden warsztat weekendowy * 8 warsztatów = 4760,00 zł brutto (cena zawiera 23% podatku VAT)
Opłaty
- płatne w dwóch ratach po 2380,00 zł lub jednorazowo w całości 4760,00 zł
- I rata do 30.09.2023: 2380,00zł
- II rata do do 30.01.2024: : 2380,00zł
Dane do przelewu
- opłaty należy wpłacać przelewem na konto Fundacji: 78 1600 1039 0002 0033 3689 7001