Psychoterapia dzieci, młodzieży i rodzin – podejście systemowe
Szkolenie przeznaczone jest dla osób pracujących z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, które posiadają wyższe wykształcenie psychologiczne, pedagogiczne, inne humanistyczne, medyczne.
W dniu 28 stycznia 2021 r. szkolenie uzyskało atestację Zarządów Sekcji Naukowej Psychoterapii i Sekcji Naukowej Terapii Rodzin Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego jako kurs wprowadzający, czyli proponowany „dla osób, planujących szkolenie psychoterapeutyczne, pracujących w obszarze zbliżonym do psychoterapii lub będących w trakcie szkolenia do uzyskania certyfikatu psychoterapeuty bądź posiadających certyfikat. Kurs wprowadzający dotyczy podstaw psychoterapii lub podstaw węższego zakresu w obszarze psychoterapii tj. leczenia specyficznych zaburzeń, technik terapeutycznych lub wybranych zagadnień” (http://sekcjanaukowapsychoterapii.org/szkolenia-dodatkowe/).
Szkolenie jest prowadzone przez specjalistów w zakresie psychologii klinicznej oraz psychoterapii dzieci, młodzieży i rodzin. Wszystkie osoby prowadzące zajęcia posiadają certyfikat psychoterapeuty Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, a większość z nich również certyfikat superwizora Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.
Szkolenie odbywa się w trybie weekendowym, w skali rocznej jest to 10 weekendów.
Aktualnie kurs realizowany jest w Krakowie.
Informacje o nowej edycji szkolenia i miejscu jego realizacji ukażą się niebawem.
Program szkolenia podyplomowego:
„Psychoterapia dzieci, młodzieży i rodzin – podejście systemowe”
Kierownicy szkolenia: mgr Małgorzata Wolska, mgr Ryszard Izdebski
Warsztat I –
mgr Wanda Szaszkiewicz
Integracja uczestników szkolenia.
Kierunki psychoterapii w perspektywie historycznej.
Rozumienie zaburzeń psychicznych w różnych podejściach psychoterapeutycznych.
Podstawowe terminy z zakresu psychoterapii: relacja terapeutyczna, kontrakt terapeutyczny, przymierze terapeutyczne, przeniesienie, przeciwprzeniesienie, opór.
Etapy psychoterapii.
Czynniki leczące w psychoterapii.
Warsztat II –
mgr Ryszard Izdebski
Zasady nawiązywania relacji terapeutycznej, budowanie kontaktu terapeutycznego z dzieckiem, nastolatkiem i rodziną – przykłady kliniczne i ćwiczenia.
Wprowadzenie do systemowej terapii rodzin: rozwój terapii rodzin, podstawowe pojęcia, terminy, szkoły terapeutyczne, przedstawiciele szkół; cykl życia rodzinnego.
Warsztat III –
mgr Małgorzata Wolska
Podejście transgeneracyjne – koncepcja Bowena, koncepcja ukrytych lojalności Boszormenyi-Nagy’a, koncepcja nieukończonej żałoby Paula. Ilustarcja kliniczna: problem parentyfikacji i triangulacji; problem nieukończonej żałoby.
Zasady konstruowania genogramu i wykorzystania go w pracy klinicznej.
Warsztat IV –
mgr Ryszard Izdebski
Podejście komunikacyjne – szkoła z Palo Alto: założenia, techniki pracy z rodziną z zaburzoną komunikacją. Podwójne wiązanie i inne zaburzenia komunikacji i ich konsekwencje dla funkcjonowania rodziny. Ilustracja kliniczna.
Podejście strategiczne – model Haley’a i Madanes, szkoła Ericksona.
Warsztat V –
mgr Roma Ulasińska
Podejście strukturalne – szkoła Minuchina. Rozumienie rodziny w ujęciu strukturalnym.
Granice systemu rodzinnego i podsystemów; konsekwencje zakłócenia granic. Zakłócenia w pełnieniu ról i wypełnianiu funkcji z nimi związanych. Ilustracja kliniczna – rodzina z zaburzoną strukturą.
Pierwszy wywiad rodzinny.
Warsztat VI –
mgr Roma Ulasińska
Podejście strategiczne – szkoła mediolańska: techniki pracy z rodziną – stawianie hipotez, pozytywna konotacja, techniki paradoksu. Ilustracja kliniczna.
Pytania cyrkularne. Zjawisko neutralności.
Warsztat VII –
mgr Wanda Szaszkiewicz
Kryzys adolescencji. Koncepcja delegacji rodzinnych Stierlina. Charakterystyka rodzin wiążących i odrzucających. Wiązanie na poziomie id, ego i superego. Ilustracja kliniczna.
Warsztat VIII –
dr Krzysztof Szwajca
Specyfika terapii rodziny wieloproblemowej w domu pacjenta. Praca z dzieckiem i rodziną. Połączenie różnych form pomocy: psychoterapii, wsparcia, interwencji kryzysowej.
Ilustracje kliniczne.
Warsztat IX –
mgr Katarzyna Ślęzak
Teoria przywiązania; style przywiązania. Zaburzenia więzi u dzieci. Ilustracja kliniczna.
Terapia dziecka po doświadczeniu traumy oraz praca z rodziną – uwrażliwienie rodziców na doświadczenia i przeżycia dziecka.
Warsztat X –
mgr Konrad Markiewicz
Konstrukcjonizm w terapii rodzin – główne założenia, przedstawiciele, metoduy pracy.
Team reflektujący Andersena.
Terapia narracyjna – założenia i techniki pracy
Mentalizacja. Ilustracja kliniczna.
Warsztat XI –
mgr Ewa Domagalska i mgr Konrad Markiewicz
Genogramy – praca własna w dwóch podgrupach
Warsztat XII –
mgr Ewa Domagalska i mgr Konrad Markiewicz
Genogramy – praca własna w dwóch podgrupach
Warsztat XIII –
mgr Ewa Domagalska i mgr Konrad Markiewicz
Genogramy – praca własna w dwóch podgrupach
Warsztat XIV – 19-20
mgr Katarzyna Ślęzak
Przymierze terapeutyczne z dzieckiem, nastolatkiem i rodziną. Budowanie przymierza w pracy indywidualnej z dzieckiem i nastolatkiem oraz w pracy z rodziną – z członkami rodziny. Ilustracja kliniczna. Czynniki wspomagające przymierze i zakłócające je.
Superwizja – 2 godz. dyd.
Warsztat XV –
mgr Małgorzata Wolska
Kryzys małżeński. Koncepcja koluzji małżeńskiej Willi’ego. Ilustracja kliniczna.
Terapia pary w podejściu zintegrowanym – techniki pracy.
Praca z małżeństwem rozwodzącym się. Dzieci w sytuacji rozwodu rodziców.
Problemy etyczne w terapii par.
Superwizja – 2 godz. dyd.
Warsztat XVI –
dr Krzysztof Szwajca
Zaburzenia rozwojowe u dzieci – zespół Aspergera, autyzm.
ADHD. FASD. Praca terapeutyczna z dzieckiem i rodziną.
Ilustracje kliniczne.
Superwizja – 2 godz. dyd.
Warsztat XVII –
mgr Ryszard Izdebski
Zaburzenia eksternalizacyjne u dzieci i młodzieży (zaburzenia hiperkinetyczne i zaburzenia zachowania).
Praca z rodziną z przemocą. Ilustracja kliniczna.
Superwizja – 2 godz. dyd.
Warsztat XVIII –
mgr Roma Ulasińska
Praca terapeutyczna z rodziną z adoptowanym dzieckiem. Problem więzi w rodzinach adopcyjnych. Ilustracja kliniczna.
Superwizja – 2 godz. dyd.
Warsztat XIX –
mgr Małgorzata Wolska
Zaburzenia odżywiania – anoreksja i bulimia psychiczna. Praca indywidualna i praca z rodziną. Zjawiska utrudniające i wspomagające współpracę terapeutyczną. Ilustracje kliniczne.
Superwizja – 2 godz. dyd.
Warsztat XX –
mgr Wanda Szaszkiewicz
Depresja u dzieci i młodzieży. Problem samobójstw i samookaleczeń.
Praca terapeutyczna z osobą po nadużyciu seksualnym.
Ilustracje kliniczne.
Superwizja – 2 godz. dyd.
Warsztat XXI –
dr hab. Grzegorz Iniewicz, prof. UJ
Funkcjonowanie osób LGBT+. Praca terapeutyczna z osobami LGBT+ i ich rodzinami. Ilustracje kliniczne.
Superwizja – 2 godz. dyd.
Warsztat XXII –
dr Krzysztof Szwajca
Problemy etyczne w terapii dzieci, młodzieży i rodzin. Przykłady kliniczne.
Superwizja – 6 godz. dyd.
Podsumowanie i zakończenie szkolenia.
All rights reserved © 2020. Krakowska Fundacja Rozwoju Psychoterapii im. Profesor Marii Orwid